+40 722 654 461 contact@forest-villa.ro

Poate este prima dată când auzi de acest concept, însă forest bathing sau „imersia în pădure” este o activitate de petrecere a timpului liber în cadrul naturii cu beneficii terapeutice. Surprinzător este că această practică are o istorie (bazată pe studii și cercetări revoluționare)  în reducerea stresului, anxietății, dezvoltarea sistemului imunitar.

„Dacă e o cale mai bună decât alta, atunci fii sigur că e calea naturii” – Aristotel

Ce înseamnă forest bathing?

Baia de pădure sau engl. forest bathing, este arta de a te cufunda în mirificul naturii și își are originea în conceptul japonez shinrin-yoku. Mai exact, această metodă presupune o plimbare lentă, lejeră și conștientă prin pădure în care să fii prezent și atent la modul în care natura îți stârnește fiecare simț.

Principiile shinrin-yoku au apărut în cultura niponă atunci când în 1982, a fost derulat un program național de promovare a acestei tehnici. Iar odată cu adoptarea în masă a metodei, studiile și cercetările științifice n-au ezitat să apară pentru a certicfica adevăratele beneficii.

Printre cele mai celebre dintre studiile efectuate, se află un studiu realizat în 2004 finanțat de Ministerul Agriculturii, Silviculturii și Pescuitului din Japonia care și-a propus să demonstreze legătura puternică dintre om și natură, desfășurat în Iiyama, Japonia – mediu celebru pentru păduri verzi și luxuriante.

De atunci și până acum mulți oameni au adoptat această activitate și când spun mulți nu e doar un cuvânt tehnic din articol, ci chiar sunt foarte multi. Câți? Peste 2,5 milioane de oameni vizitează zona pădurilor Iiyama pentru a se bucura miracolele vindecătoare ale naturii.

Care este diferența dintre plimbare prin padure și forest bathing?

O plimbare prin padure are beneficiile ei, în sensul că este o activitate plăcută de a petrece timpul liber, de a vedea lucruri noi sau de a parcurge pur și simplu anumite trasee montane. Fără pic de dubiu că un astfel de efort are beneficii mari asupra corpului uman, de unde mai pui că poți obține amintiri și fotografii geniale alături de cei dragi.

Forest bathing în schimb are anumite particularități când vine vorba despre ritmul folosit, de modalitatea în care îți activezi simțurile, chiar și despre faptul că nu ești un pasager ci ajungi să trăiești, chiar și pentru câteva minute, înăuntrul pădurii.

Traseele pădurilor sunt mai mult genul de poteci pe care te plimbi, admiri peisajele, permiți liniștii să te molipsească și o părăsești întorcându-te la activitățile tale curente.

Baia de pădure presupune un drum prin care te redescoperi și descoperi frumusețea naturii. Mergi mai lent și o faci într-un mod conștient astfel încât să-ți trezești toate simțurile. Aduci pădurii ca ofrandă toată atenția ta și poți să te odihnești sub umbra răcoritoare a copacilor. Poți să-ți speli toate șiroaiele de gânduri negative și zgomotoase în susurul apelor line. Poți face diverse activități care să te calmeze și să te readucă la o stare de împlinire.

Este forest bathing terapie?

Datorită beneficiilor extraordinare pe care le poate oferi o baie de pădure, și desigur certificărilor oferite de știință putem spune că este o practică terapeutică. De unde putem știi sigur acest lucru? (ai putea să te întrebi)

În primul rând, așa cum am expus anterior, statul Japonez prin oamenii săi de știință, și chiar prin funcționarii săi, au demonstrat avantajele acestei terapii, construind chiar programe naționale pe care oamenii să le acceseze. Cert este că aveau foarte mare nevoie. Dacă ar fi să comparăm  un mediu extraordinar de urbanizat cu unul dominat aproape în exclusivitate de sălbaticie, acestea sunt ambele fețe ale unei monede pe care o putem numi Japonia.

Ritmul susținut în cadrul metropolelor, cu viața agitată, cu target-uri și deadline-uri, cu modificări și zgomote ample, unde totul este sintetic, sticlos, betonat, acoperit de poluare și curpins de agitație, întreține un nivel foarte ridicat de stres ce duce inevitabil spre apariția unor afecțiuni grave.

Agravarea acestor simptome și manifestări, contraintuitive firii umane, au dus la nevoia de a ne întoarce la originile noastre, de a ne reconecta cu natura și de a reînvăța (zic re pentru că e nevoie doar să aducem înapoi în atenția noastră, nu putem să învățăm ceea ce știm deja) să fim și să ne bucurăm de viață prin cele 5 simțuri.

În fine, pentru că termenul de terapie presupune metoda folosită de specialiști pentru a vindeca o anumită boală ori afecțiune, atunci forest bathing trebuie să se ridice la acest standard, de a fi capabilă să vindece. Și o face cu o gamă largă de afecțiuni, după cum urmează să le expunem imediat mai jos. Până atunci află că forest bathing a fost recunoscută ca metodă științifică după adoptarea ei de către disciplina medicală, care se ocupă cu balneoclimatoterapia.

Care sunt adevăratele beneficii?

Acum am ajuns, poate chiar la una dintre cele mai importante părți ale studiului nostru. Vorbim despre avantajele pe care le obții după ce practici această terapie. Este „de ce-ul” pentru care facem acest lucru.

Uite cum ne-am gândit să facem, voi descrie în mare și pe înțelesul tuturor beneficiile practicii la început și spre final partea avansată și presărate de aspecte științifice. Dacă vrei partea simplă citește la început și apoi sari la secțiunea următoare despre cum să practici corect forest bathing, iar dacă ești interesat de mai multe detalii, le găsești la finalul secțiunii.

După mulți ani de cercetare amănunțită, cunoaștem faptul că timpul petrecut în pădure reduce nivelul de stres, anxietate, depresie, furie și chiar agitație. O astfel de activitate are un impact puternic asupra sistemului imunitar, asupra sistemului cardiovascular și asupra metabolismului.

Dr. Quing Li afirmă că „Oriunde sunt copaci, noi suntem mai sănătoși și mai fericiți”.

Mai mult decât atât, studiile arată că această practică ajută persoanele care suferă de tulburări ale somnului și pentru cei care au oboseală cronică. Timpul petrecut în pădure oferă oamenilor vitalitate, vigoare și energie.

Acum imaginează-ți doar ce aer curat și ce mirosuri poți accesa în pădure! Este deosebit de utilă convalescenților și celor care suferă de astm bronșic, bronșită cronică, scleroemfizem pulmonar.

Practica Shinrin-yoku  de unde izvorăște această denumire are mai multe implicații, după cum urmează acestea sunt: de ordin fiziologic și psihologic.

Expunerea corpului uman la pădure activează anumite procese vindecătoare în corp, pe care oamenii de știință le-au observat și măsurat pentru a se convinge de veridicitatea acestora. Astfel prin intermediul tehnologiei NIRS (near-infrared spectroscopy) au reușit să măsoare nivelul de hemoglobină (cea care transportă oxigenul în sânge) de la nivelul creierului, constantând că oamenii expuși mediului forestier au oxigenarea mai puternică, ceea ce permite în final întreținerea sănătoasă a organelor și recuperarea celulelor avariate.

Câștigul sistemului cardiovascular rezidă din faptul că prin măsurarea pulsului și a presiunii sangvine în cadrul naturii acestea două se reduc. Prin reducerea pulsului și a presiunii, activitatea cerebrală este preponderent în sarcina sistemului parasimpatic și mult mai puțin în zona sistemului simpatic (care e de nădejde la pericol, dar în rest nu e chiar cel mai ”simpatic” amic).

Spuneam mai devreme că o astfel de experiență trezește și stimulează în cele mai fine moduri simțurile noastre. În ceea ce privește simțul vizual, prin expunerea unor oameni la imagini cu parc obișnuit și alte imagini cu o pădure îmbelșugată de culori, aflăm că  tindem să ne simțim euforici atunci când în câmpul din fața noastră avem imaginii vii, colorate, florale.

Un studiu interesant a fost derulat pe un grup de 87 de  persoane cu diabet zaharat ce nu erau dependente de insulină. În cadrul acestui studiu s-a urmărit cu atenție nivelul de glucoză din sânge. Subiecții studiului au practicat forest bathing pe o distanță cuprinsă între 3 și 6 km de plimbare mindfulness (în funcție de capacitatea fizică a fiecăruia) de aproximatix 40 de ori în 6 ani. La finele perioadei de testare, nivelul de glucoză a scăzut semnificativ de la o medie de 179 la una de 108 mg/dL. Foarte interesant este faptul că nu a contat neapărat distanța parcursă în timpul sesiunilor, însă importantă pentru tratarea și îngrijirea afecțiunii diabetice a fost expunerea la mediul natural din cadrul pădurilor. (Ohtsuka Y, Yabunaka N, Takayama S. Shinrin-yoku (forest-air bathing and walking): effectively decreases blood glucose levels in diabetic patients. Int J Biometeorol. 1998)

Din punct de vedere psihologic și al stării de bine, studiile (Morita E, Fukuda S, Nagano J, Hamajima N, Yamamoto H, Iwai Y, et al. Psychological effects of forest environments on healthy adults: Shinrin-yoku (forest-air bathing, walking) as a possible method of stress reduction. Public Health. 2007) efectuate pe un grup de persoane cărora li s-au aplicat chestionare în urma unei vizite de 4 zile în pădure, arată că starea de bine a subiecților s-a îmbunătățit. Este vorba de reducerea ostilității, depresiei, stării de oboseală, anxietății și a furiei.

Cum se practică?

Practica nu are reguli prestailite, poți face ceea ce simți și cum simți că este potrivit pentru tine și nevoile tale. Ocazia aceasta este unică să îți permiți să fii exact așa cum ești în acele momente. E bine totuși să ții cont de anumite aspecte atunci când mergi în pădure.

E bine de exemplu să nu te grăbești, să ai în minte că e o perioadă pentru tine și că celelalte lucruri presante de care e nevoie să te ocupi pot să aștepte.

Găsește-ți un loc care să te facă să te simți bine și în siguranță. Nu e nevoie să ajungi până în inima pădurii, găsește orice loc verde și luminos, poate fi chiar și o zonă liniștită din parcul urban. Află totuși că pădurile de conifere sunt considerate deosebit de benefice.

Lasă pădurea să-ți gâdile toate simțurile. Pentru că ea are acest dar, poți privi și observa copacii, culorile și alte detalii ale decorului, poți simți mireasma lemnului, experimenta răcoarea aerului. Ascultă cursul unui râu, foșnetului pădurilor sau  cântecul păsărilor ce încununează pădurea. Folosește simțul tactil, dă-ți voie să experimentezi textura copacilor, a muschilor, a frunzelor sau o pietrelor.

Poți desfășura diverse activități, ai ocazia să meditezi într-un loc foarte centrat și liniștit, să practici yoga sau stretching. Poți să citești o carte, să-ți scrii gândurile sau să faci efectiv un picnic. În anumite locuri poți chiar să experimentezi un plimbare ghidată prin padure alături de un terapeut.

O experiență cu adevărat specială este să petreci momente de liniște în pădure, fie că stai întins sau folosești un hamac, ideal este să uiți de gălăgia orașului. Pășește în interiorul pădurii acolo unde personajul principal este însăși liniștea. Rămâi cu tine și observă ceea ce simți, fără să critici, fără să controlezi, pur și simplu ascultă liniștea, ascultă-te și concentrează-te pe respirație.

  

În intreaga lume, din Japonia până în Canada, pădurea își oferă brațele tămăduitoare pentru a ne proteja și a ne îngriji. E important pentru sufletul și corpul nostru să ne amintim că facem parte din natură. Primii oameni locuiau în grădina Edenului, un loc plin de verdeață. Semn că suntem construiți să fim în mijlocul naturii și că adevărata noastră metropolă este cea formată din milioane și milioane de arbori verzi.